روستای هجیج در حدودا ۳۵ کیلومتری شمال غربی پاوه در استان کرمانشاه قرار دارد.

چطور به روستای هجیج برویم؟

به دو طریق می توان به روستای هجیج رسید.

اگر به استان کرمانشاه نزدیک هستید می توانید از طریق مسیر کرمانشاه-پاوه به پاوه برسید و سپس از طریق مسیر پاوه-نودشه به دو راهی نودشه، هجیج برسید و با گذشتن از چند تونل که در مسیر روستا قرار دارند به هجیج برسید.

اگر تصمیم دارید از استان کردستان به این روستا بروید، می‎توانید از طریق مسیر مریوان به اورامان تخت به هجیج بروید، در این مسیر با گذشتن از روستاهای سلین و بلبر به هجیج می‌رسید.

اسکله قایقرانی روستای هجیج

اسکله قایقرانی روستای هجیج

معنی هجیج

هنوز در هیچ فرهنگ لغت کوردی و فارسی، معادلی برای کلمه هجیج در نظر گرفته نشده، ولی در فرهنگی عربی، این کلمه به معنی دره تنگ آمده است. که با توجه به موقعیت روستا که در یک دره‎ قرار گرفته، می‎توان این وجه تسمیه را قبول کرد.

روستای هجیج

در کتاب حدیقه ناصریه از میرزا علی اکبر بن عبدالله منشی کردستانی متخلص به افسر در مورد هجیج گفته شده که:

در طرف شرقی این بلوک(هورامان لهون) قریه‏ای هست که آن را “هجیج” می‏خوانند (هجیج به فتح هوز و کسر جیم یای تحتانی معروف و سکون جیم ثانی است). این قریه در جای بسیار سخت و صعبی واقع است، که گویا در عالم از این نقطه صعب المرورتر نباشد.

درین قریه حضرت امام‏زاده سلطان عبیدالله برادر حضرت ثامن ضامن علی بن موسی رضا علیهم السلام مدفون است و به “کوسه‏ی هجیج” شهرت دارد. گویا این بزرگوار در اصل “کوسج” بوده و ریش کمی داشته که به “کوسه‏ی هجیج” شهرت یافته و بزرگ و با کشف و کرامتی است.

اهل این قریه لباس مخصوصی دارند که در همه‎ی عالم سبب امتیاز آن‏هاست. مخصوصاً عموم اهالی هر یک تاجی به سر دارند، که این تاج بیشتر باعث امتیاز آن‏هاست. در همه جا اهل این آبادی به واسطه‏ی امامزاده احترام دارند و رعایت از آن‎ها می‏کنند و هر قدر بار داشته باشند، در هیچ جا رسم گمرک و راهداری از آن‏ها نمی‏گیردند. در جلو کوهی که متصل است به این آبادی و از طرف شهر سنندج معبر این آبادی است، رودخانه بسیار عمیقی است و از سطح معبر تا سطح این آب،قریب چهل ذرع می‏شود، و بر این رودخانه از چوب مو پل باریکی بسته‏اند که غیر از اهالی این قریه احدی نمی‏تواند بر این پل عبور کند و هر که از آنجا می‏گذرد، چشمهایش را می‏بندند و اهالی این قریه او را به آنطرف می‎برند، خود اهالی این قریه الاغ را به دوش می‏گیرند و به آسانی از آنجا می‏گذرند. و این حقیر یکدفعه از این پل گذر کرده و توبه‏ی نصوح نموده که دیگر از آن راه نگذرم.

جاذبه های دیدنی روستای هجیج

جاذبه های دیدنی روستای هجیج

جاهای دیدنی هجیج

مقبره کوسه هجیج

این مقبره در روستای هجیج واقع شده است. بنابر روایتی این مقبره منسوب به یکی از نزدیکان امام هشتم شیعیان بوده که هنگام بروز جنگ‌های داخل حکومتی عباسیان در بغداد به این منطقه پناه آورده است.

چشمه بل (آبشار)

چشمه بل در منطقه هورامان در مرز استان کردستان و کرمانشاه و در فاصله بین روستای ناو از استان کردستان و روستای هجیج از استان کرمانشاه، در کنار رودخانه خروشان سیروان، قرار گرفته است. آب این چشمه از مرغوب‎ترین آب‎های معدنی است.

رودخانه سیروان و سد داریان
ارتفاعات شاهو
حوض پیر
مسجد جامع و چله خانه
چشمه بل در روستای هجیج

چشمه بل در روستای هجیج

در سفر به روستای هجیج کجا اقامت کنیم؟

در این روستا اقامتگاه‌های مناسبی برای مسافران ساخته شده که می‎‌توانید در آنها اقامت کنید. علاوه بر خود روستا در نودشه و یا سلین که نزدیکترین شهر و روستا به هجیج هستند نیز می‌توانید بمانید.

برای رزرو اقامتگاه در روستای هجیج با ما تماس بگیرید. ۰۹۳۵۹۱۸۵۰۱۵

بهترین زمان سفر به روستای هجیج چه فصلی است؟

بهار و تابستان فصل‌های مناسبی برای سفر به هورامان هستند.